Björklidenhus ökar försäljningen trots lågkonjunkturen
Hittills i år har hustillverkarna i snitt tappat 35 procent försäljningsmässigt jämfört med föregående år. Men det finns undantag.
- Vi ökar vår försäljning istället, säger Niklas Malmfors på Björklidenhus.
|
Lågkonjunkturen slår hårt mot hustillverkarna. Det är främst de stora investeringarna som hushållen är försiktig med när världen är orolig, räntorna höga och bankerna hårdare mot låntagarna. Hustillverkarna har tappat i snitt 35 procent i försäljning. Det var i april-maj som kunderna började svika. Fram till dess sålde de flesta tillverkare riktigt bra. Trähustillverkaren Björklidenhus anser sig ha rätt koncept för den rådande marknaden.
- Vi räknar med att sälja 120-130 hus i år. Redan i oktober hade vi passerat fjolårets siffra på 87 hus. Året innan sålde vi 49 hus, så vi ökar stadigt, säger Niklas Malmfors, försäljnings- och marknadschef.
Förklaringen heter Favorit och är en huserie om 18 olika nyckelfärdiga modeller i prisklasser mellan 1,2 och 1,5 miljoner.
- Vi har hittat ett bra koncept i en prisklass som fungerar när det är lågkonjunktur. De kunder som tidigare byggde hus i 3-miljonersklassen bygger idag hus för 2 miljoner.
Materialvalen håller en hög standard med platta på mark som grundalternativ, vattenburen golvvärme, kakel och klinker i våtutrymmen och råspont i taket. Däremot går det inte att påverka planlösningen särskilt mycket. Men istället gör kunderna fler tillval för att sätta sin egen prägel på huset, för även tillvalen ökar.
- Modellerna är likvärdiga i form och har många standardlösningar, men det är just det som gjort att vi kan hålla priserna nere. Vi har fått upp en hastighet både i produktionen och i monteringen. Det är främst det vi sparar pengar på nu när mankraftstiden är dyr. Träpriserna har ju sjunkit.
Husens ytterväggar och hjärtvägg byggs på fabriken i Fjärdhundra mellan Enköping och Sala, men mycket görs på plats, exempelvis kakling och tapetsering för bästa kvalitet. Björklidenhus bygger på totalentreprenad och kunden får alltid ett fast pris.
- Många kunder vill veta på öret vad det kommer att kosta.
Tack vare försäljningsökningen har Björklidenhus anställt mer personal under detta år och har nu bland annat säljare i hela landet, även om den största marknaden finns i Stockholms- och Mälardalsområdet.