EM presenterar Oscar Magnusons möbelkollektion

Allt Om Bostad

Möbelkedjan EM och formgivaren Oscar Magnuson, hittills mest känd för sin glasögondesign, presenterar nu en helt ny möbelkollektion - soffa, fåtölj och fotpall. EM gör en satsning på design och det här är den första kollektionen som skapats enligt den designplattform som Oscar Magnuson också fått i uppdrag att ta fram.

Se våra utställningar på alltombostad.se:

Soffor & Fåtöljer Bord & Stolar Mattor

- Vi är mycket nöjda med samarbetet med Oscar Magnuson, säger EMs vd Magnus Ohlsson. Vi har fått fina produkter med en tydlig identitet för både moderna och klassiska hem och vi har satt nivån för kommande produkter i ett designsortiment. Detta är en god grund för vårt fortsatta designarbete.

I sin formgivning ville Oscar Magnuson utgå från person och livsstil och hur vi lever med våra möbler.
- Jag har sökt ett klassiskt uttryck som förhoppningsvis känns hållbart över tiden, säger Oscar Magnuson.
Möblerna blev nästintill exakt som jag tänkt mig utifrån de första tankarna. De har referenser till svensk historia, ända tillbaka till 1600-talet, och är samtidigt inspirerade av operahuset i Sydney, som jag också döpt kollektionen till.

- Hela projektet har stärkt mig som formgivare. Jag har lärt mig mycket om tillverkningsprocessen av stoppmöbler och hur tanken ska bli en verklighet som fungerar. Det har varit mycket utvecklande och fantastiskt spännande att följa riktiga möbelhantverkare i deras arbete. Och jag har verkligen engagerat mig i varje detalj, ner till minsta skruv, tillägger Oscar Magnuson.

Det är med Bröderna Anderssons i Småland som Oscar Magnuson och EM låtit utveckla kollektionen. De valdes på grund av sin stora hantverksskicklighet och sitt kvalitetstänkande. Varje exemplar som tillverkas kommer att vara numrerat.

Ateljén - för gästdesigners

För exakt ett år sedan inledde EM och Oscar Magnuson samarbetet vilket var början i ett långsiktigt designarbete på EM. Först skapades en designplattform, en bas och en ram för de framtida designprojekt som möbelkedjan kommer att genomföra. Produkter som skapas inom dessa ramar kommer att gå under ett eget varumärke; Ateljén. Minst en gästdesigner per år kommer att bjudas in för att arbeta i Ateljén och Oscar Magnuson är den första.

- Syftet med den här satsningen är att stärka och bredda vår varumärkesarena, säger Magnus Ohlsson. Vi tror att vi med denna del av vårt sortiment attraherar designintresserade kunder, personer som söker det där lilla extra. Personer som vill skapa något eget av sitt hem och ge det ett speciellt uttryck. Heminredning har blivit mer och mer designerdrivet och där ska vi vara med.

Produkterna finns i butik fr o m den 26 augusti.


Facebook Twitter Google Plus Google Plus

presenterat av

Produkttips

Related articles in Inredning

Visa alla
DalaFloda, äkta trägolv

DalaFloda, äkta trägolv

Specialdesignade diskbänkar

Specialdesignade diskbänkar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Årets badrumstrend

Årets badrumstrend

I väntan på våren - plantera i kruka

I väntan på våren - plantera i kruka

Visa alla