AlltomBostad

Fynda på internationella nätbutiker

Fynda på internationella nätbutiker

Många har upptäckt hur smidigt det är att handla på internet, utbudet på varor är förstås stort och man kan få det mesta levererat till dörren. Men vad ska man tänka på för att undvika fallgropar och vad kan man fynda på nätet?

Det mesta går att handla över nätet, allt som behövs för dina hemma-projekt, hemelektronik, verktyg och trädgårdsprylar. Erik Stensmo som arbetar på Bygg & Verktyg och har lång erfarenhet inom e-handel tipsar om att det ofta går att hitta el- och batteridrivna verktyg och annan elektronik billigare via webbshopar och att man inte ska vara orolig om varan kommer att skickas från ett annat land. Det är lika enkelt att handla från utländska leverantörer.

Han säger att många har upptäckt fördelen med att handla via nätet men att många inte har upptäckt till exempel de tyska sajterna Amazon.de och Ebay.de.

– Tyskland har till exempel samma standard som i Sverige och därför passar deras elkontakter. Se upp för elektronik från England, de har andra elkontakter. Man kan förstås använda adapter, men det är sällan praktiskt. Om man köper gasolutrustning från Tyskland, krävs det ofta en adapter, eftersom gastuberna har annan anslutning.

Dock vill han flagga upp för att inte köpa varmvattenberedare från Tyskland.
– De funkar annorlunda än de vi är vana vid i Sverige, och installerar man dem fel så kan det bli stora problem. Men annars är både el- och vattensystem och klädstorlekar samma.

De stora säljjättarna Amazon och E-bay har många leverantörer under sina vingar. Vem är då ansvarig om det blir något problem?

.– Om man inte får varan blir leverantören utsparkade från Amazon, därför måste leverantörerna vara seriösa annars missar de chansen att sälja via dem. Amazon lämnar även en garanti, så köparen får ersättning från Amazon om varan skulle utebli eller vara felaktig och köparen behöver inte heller betala frakten för retur av en felaktig vara. På E-bay är det annorlunda för där är det Paypal som håller inne med pengarna, vilket är bra. Dock är leverantörerna på E-bay är generellt sämre eftersom det är många privatpersoner som säljer där, men man kan hitta fynd där!

Garanti och varureklamation
Erik Stensmo säger att det är viktigt att alltid ska se över vilken garanti företaget lämnar.
– Ta kontakt med webbsajtens kundtjänst direkt om du är missnöjd. Ofta har de hand om garantiärendena och man slipper ringa till ett annat land. Om man har fått en felaktig vara så brukar säljaren stå för returportot och så skickar de en ny vara. Andra företag kan det vara dyrare att reklamera hos, för att man själv får stå för portot. Garantiärendena kan se olika ut, ibland kräver de inte tillbaka en felaktig vara utan skickar bara en ny direkt. Ta reda på vad som gäller innan köp.

Erik Stensmo menar att det är enklare än vad många tror att reklamera.
– På E-bay betalar man med Paypal och sköter eventuella reklamationer där. På Amazon blir det i princip aldrig problem och du reklamerar eventuella problem till Amazon. Inte till banken.

Till sist tipsar han också om att inte köpa något dyrare än 25 000 från en utländsk sajt.
– Om man handlar en vara från en tredje part garanterar Amazon till exempel bara köp upp till 25 000 kr, där går gränsen.

Fler fördelar med näthandel
– Framförallt så spar du tid. Om du behöver många olika små prylar så tar det väldigt mycket tid att försöka hitta dem i olika fysiska butiker. På webben är de bara några klick bort!
 

Köp inom eller utanför EU
Att handla från länder inom EU har sina fördelar, du slipper att betala tullavgift. Om du handlar från en e-handlare utanför EU gäller inte EU:s skyddande konsumentlagstiftning. Till exempel är det inte säkert att du kan ångra din beställning. Det är därför viktigt att ta reda på vilken policy företaget har. Försök att få information om reklamationer och säljarens ansvar för fel i varan. Den tid en säljare ansvarar för fel i varan kan skilja sig mycket mellan olika länder. Det kan också vara klokt att ta reda på om en garanti medföljer och om den även gäller i Sverige, då kan du vända dig till en svensk återförsäljare av produkten. Om du köper något från USA får du till exempel betala både moms, tullavgifter och porto utöver varans pris.

Reklamera korttransaktioner
Att betala med kort på nätet är enkelt och innebär flera fördelar. Det ger bland annat en möjlighet att reklamera ditt köp och få pengarna tillbaka vid leveransproblem eller defekta varor. Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta säljföretaget för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med, kvitton eller e-post och brev. Swedbank Kortreklamationer rekommenderar till exempel att alltid kommunicera skriftligt med säljföretag.
 

Checklista när du handlar på nätet
* När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.
* Kontrollera att företagets namn, adress, telefonnummer och e-post finns på webbplatsen.
* Sök på företagsnamnet på internet och läs vad andra tycker om företaget.
* Leta efter trustmarks på webbplatsen. Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Till exempel ”Trygg e-handel” och Certifierad e-handel”. Det finns många olika märkningar så kontrollera vad just den aktuella märkningen står för. Kontrollera också att företaget verkligen är anslutna.
* Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
* Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?
* Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.
* Läs företagets riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter innan du lämnar ut dina uppgifter. Du måste oftast göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam.
* Läs på företagets betalningssida hur du kan betala. Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.
* Om du väljer att betala med ett kreditkort får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då även vända dig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
* Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur lång den är, om det är en webbplats utanför EU. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig.
* Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.

Text och foto: Annika Rådlund
Källa: Bygg & Verktyg, Hallå Konsument/ Konsumentverket, Swedbank, Tullverket