Hus på plats - Moduler för smidig transport

Hus på plats - Moduler för smidig transport

Efter några timmars montering står huset på sin plats. Älvsbyhus modulbyggda trähus innebär smidig hantering och transport.


I regnet står medlemmarna i familjen Moberg förväntansfulla och ser på när deras hus kommer på plats en tidig morgon i maj. Platsen för det nya huset av modell Höner i en och en halv plan ligger högt upp på deras sommarstugetomt.
Peter och Anna Moberg bestämde sig för flera år sedan för att köpa ett Älvsbyhus.
- Jag tror att var fem år sedan vi ansökte om kommunalt avlopp och vatten till tomten, men de sa att inte skulle ske förrän 2007. Sedan sa de 2009, säger Peter.

Senaste budet är att de måste vänta till 2014 trots att många runtomkring redan har kommunalt vatten och avlopp. Då beslutade de sig för att ta saken i egna händer.
- Vi bestämde oss för att istället dra vatten själva från en brunn här, säger Peter.
Älvsbyhus tillverkar cirka 1900 hus per år i Sverige och har fabriker i Älvsbyn, Vålberg, Bjärnum och Kauhajoki i Finland. Företaget har tillverkat modulbyggda trähus sedan 1960 sålt över 30000 hus i Sverige, Norge, Danmark, Finland.
Husen byggs i moduler med golv, väggar och innertak. Allt som går att göra färdigt i fabrik görs där. Exempelvis är all el och vvs installerad. Likaså är badrum och klädvårdsrum helt klara med golvmattor, väggbeklädnader och sanitetsporslin.

För transporterna av husmodulerna använder sig företaget av järnväg, en egen lastbil och flera åkare.
I Gävle heter åkarna Jan Schröder och Göran Andersson.
- Vi kör bara åt Älvsbyhus och jag har gjort det sedan 1976, säger Jan Schröder.
- Vi sköter oss helt själva och lägger upp körningarna så att det passar oss, säger Jan Schröder och berättar att de kör cirka åtta hus i veckan på området Mälardalen, Dalarna, Gävleborg och vid enstaka tillfällen även till Östergötland och Värmland.
- Vi är sällan på samma ställe och jobbar efter behov. På sätt och vis har vi vigt vårt yrkesliv till att köra för Älvsbyhus. Vi har ett moraliskt ansvar att ordna deras transporter, så veckorna ser mycket olika ut, säger Göran Andersson.

Det finns 16 modeller på den svenska marknaden och yttersektionerna på modulerna är alltid, oavsett modell, tre meter breda, åtta meter långa och tre meter höga. De ryms precis på lastbilarna som är specialgjorda för att köra just husmoduler. Flaken är helt öppna och har kranar, Semalyft, fram och bak, för att kunna lasta, lossa och lyfta modulerna på grund.
- Vi börjar alltid bygga huset klockan sju på morgonen och då måsta alla delar vara på plats. Antingen lossar och monterar vi med våra kranar eller så finns en mobilkran på plats, säger Jan Schröder.

Till familjen Mobergs används en kran. Efter att lastbilen kört upp modulerna uppför backen mot den färdiga grunden lyfter den de stora paketen och ställer dem på husgrunden, ett i taget.
När presenningarna tas bort blottar sig huset med färdiginsatta fönster, radiatorer, trappa, köksskåp och ytterdörr.
- Det är helt overkligt! Det känns som att det inte är sant, utbrister Peter.

En montering av ett hus tar cirka tre timmar. Det minsta Älvsbyhuset är på 80 kvadratmeter och kräver två bilar med släp. Det största är även den senaste och populäraste modellen just nu; Regin, ett vinkelhus på 163 kvadratmeter. Det kräver fyra bilar med släp.
Det nya huset på kullen tar form. Modul efter modul sätts på plats. Om cirka en månad är huset inflyttningsklart. Från kullen ringlar en stentrappa ner till sommarstugan på tomten.
- Den ska vi ha kvar som gäststuga, säger Peter och Anna och ler i regnet.


Text: Kerstin Karell  Foto: Annika Rådlund


Facebook Twitter Google Plus Google Plus

presenterat av

Produkttips

Related articles in Bygg

Visa alla
Lindab TAK

Lindab TAK

Borohus bygger prefabricerade trähus

Borohus bygger prefabricerade trähus

Få lägre elräkning

Få lägre elräkning

Bygga hus? Så börjar du!

Bygga hus? Så börjar du!

Stomrest ger möjligheter

Stomrest ger möjligheter

Visa alla