Kristider ger lekfull design

Kristider ger lekfull design

I lågkonjunkturens följe kommer färgkavalkaden in i våra hem. Designklassiker i knalliga kulörer, färgkombinationer som tidigare varit förbjudna och traditionellt tråkiga produkter i lekfulla former. När vi tröttnat på röda siffror, dystra nyheter och höstmörkret utanför väljer vi att shoppa färgglatt.

I början av oktober fylldes Stockholmsmässan återigen av möbler, inredningsdetaljer, prefabhus, värmepannor och allt annat som hör hus och hem till. Precis som föregående år hölls mässorna Hem & Villa och Hem parallellt. Den första med fokus på de stora förändringarna i hemmet medan Hem är landets största publika design och inredningsmässa. Årets övergripnade tema var "Färgstarkt och lekfullt" och designern Jan Rundgren såg till att besökarna möttes av temat redan i entréutställning,

- Utställningen var mycket grafisk och andades nästan lite 80-tal, som ju dominerades av starka färger och man brukar tala om det "glada 80-talet". För mig var det allra viktigast att besökarna blev glada av
utställningen och jag ville locka fram det barnsliga i alla vuxna, säger han.
De färgstarka trenderna är tydliga över hela Europa och ett tydligt tecken i tiden, enligt Jan,

- Det har visat sig att glada färger säljer extra mycket under dystra tider och ekonomiska motgångar.

Färgexplosionen höll sig kvar även inne i mässhallarna. I Synnöve Morks 600 kvadratmeter stora köksutställning fanns det något för alla smaker, från det röda och mustiga köket till det klassiskt blåvita och det gröna ekoköket.
- De olika rummen, eller miljöerna, i utställningen speglade olika stilar, idéer och praktiska liksom udda lösningar. Meningen var att besökarna ska kunna översätta detta och inspireras i sitt eget köksplanerande, säger Synnöve Mork.

Runt om på mässan fanns 15 experter till besökarna förfogande. Det var arkitekter, inredare och ekonomer som tog sig an hus- och hemfrågor. För den som funderat på sin händighet fanns det också möjlighet att prova på att lägga golv, kakla och bygga en gärdsgård.

- Vi tycker att interaktion är viktigt för en lyckad mässa. Därför är vi mycket glada över att vi i år presenterade "Gör-det-själv-torget". Trenden att allt fler "gör-det-själv" hemma tror vi håller i sig säger Christina Persson, projektledare, Hem & Villa Stockholm.

300 företag samsades på nästan 25 000 kvadratmeter och endel trender lyste starkare än andra. Det var, precis som årets tema avslöjade, genomgående mycket färg och spännande former och material. Badkar i chockrosa, knallgula ytterdörrar och prickiga mattor. Korsstygnsbroderier, patinerade träskåp och snirkliga engelska badrumsinredningar stod som motpol till det ny och färgglada.

- Det är inte bara färg som kommer med den nya konjunkturen, vi blickar också gärna tillbaka. Vi vill ha trygghet och plockar gärna fram mormors gamla prylar, berättade Jan under en av sina föreläsningar.


Kombinationen av det klasssiska hantverket och det nya, lekfulla, formspråket sammanfattades väl i Jans entréutställning där han utgått från ordspråk, ramsor och andra färgrelaterade ord, som röda hund och grönt är skönt. Och gult är faktiskt inte fult. Mässan  visas i början av november i Göteborg och under våren även i Malmö.

 

Entreutställning Jan Rundgrens entréutställning, Hem & Villa / Hem 2009

 

Text och foto: Mumlan Nyhlin

AoB-Bloggen
www.alltombostad.se/blogg/


Facebook Twitter Google Plus Google Plus

Related articles in Inredning

Visa alla
DalaFloda, äkta trägolv

DalaFloda, äkta trägolv

Specialdesignade diskbänkar

Specialdesignade diskbänkar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Årets badrumstrend

Årets badrumstrend

I väntan på våren - plantera i kruka

I väntan på våren - plantera i kruka

Visa alla