Snygg, praktisk och säker garageport

Snygg, praktisk och säker garageport

 

Det finns många orsaker att byta garageport. Det kan vara av rent estetiska skäl, kanske byter du ytterdörr eller renoverar fasaden och inser att garageporten inte passar in eller håller måttet. Men den allra vanligaste orsaken är att porten är uttjänt, den fungerar inte längre som den ska.

-Säkerheten är mycket viktig. Framförallt med barn i familjen så vill man inte riskera att någon gör sig illa och det gäller framförallt de gamla vipportarna med stora fjädrar, säger Per Wetterdahl, vd på tillverkaren Hörmanns svenska bolag.  
Dagens moderna vipportar är säkra och är den enklaste porttypen på marknaden. De stora fjädrarna är inkapslade i cylindrar och utgör ingen fara. Däremot så är det inte säkert att ge sig på att själv byta ut en gammal vipport.  
-Det kan bli en faslig kraft när de här fjädrarna släpper. Det gäller att avlasta på rätt sätt, säger Mikael Holmstrand vd på Garageportexperten, som har återförsäljare över hela landet.  
Han rekommenderar starkt att låta en branschkunnig person montera porten. Då blir det rätt från början, och skulle det mot förmodan bli något fel så rättar en seriös återförsäljare till problemet.  

Garageportexpertens vanligaste uppdrag är att byta just gamla vipportar och det som den stora majoriteten av garageportköpare vill ha idag är en takskjutport. Den varianten är även enklast att montera med elmotor och fjärrstyrning vilka är nästan standard.  
-En garageportöppnare var tidigare en handikappanpassning. Nu är det en bekväm lösning, säger Per Wetterdahl.  
Den lilla fjärrkontrollen fästs enkelt på nyckelknippan och det är bara att rulla in i garaget när man kommer hem med bilen. Förutom att det är bekvämt med fjärrstyrning så ökar säkerheten med en eldriven dörr.  
-Porten dras upp med motor och släpps ned med motstånd. Motorn håller sedan fast porten i nedsänkt läge. Det går inte att bända upp en takskjutport som är eldriven, säger Mikael Holmstrand.  

Att ha en säker port är extra viktigt när garaget är ihopbyggt med villan. Då behövs även bra isolering. Det är en stor fördel att välja svensktillverkade garageportar eftersom de ofta är betydligt mer anpassade till vårt klimat.  
- Om man har ett uppvärmt garage så är det viktigt att porten har ett bra isoleringsvärde, det vill säga, ett så lågt U-värde som möjligt, säger Håkan Karlsson, försäljningschef på Crawford.  

Ett friliggande kallgarage behöver inte den tjockaste isoleringen.  
-Men vi säljer inga oisolerade dörrar. Isoleringen ger stadga och gör att porten inte skramlar, säger Mikael Holmstrand.  

De vanligaste frågorna han och hans kollegor får från kunder som vill byta port rör mått på garageöppningen och på porten i sig.  
- Många vill veta vad som passar till just deras garage. Att tänka på är att dagens bilar är större än vad de var för 20, 30 år sedan och när man ändå gör om är det bra att se över möjligheten att till exempel maximera öppningen.  

Det finns standardmått på garageportar men det allra vanligaste är att de är måttbeställda. Den vanligaste färgen på garageportar är vit och den håller alltid i längden. Men en trend idag är att välja en dörr med en annan färg eller mindre traditionellt utseende.  
-Det finns alla möjligheter att ha en personlig garageport i just den färg och utformning som du önskar. De kan ha detaljer som mönster och fönster. Valmöjligheterna är mycket stora, säger Håkan Karlsson, försäljningschef på Crawford.  

Att tänka på innan köp
En garageport ska leva i 25 till 30 år. Köp garageporten av en känd och väletablerad leverantör så att du har tillgång till reservdelar i framtiden. Använd en känd återförsäljare så att du har någon att gå tillbaka till för frågor, garanti och service. Vad har du/huset för krav vad gäller isolering och säkerhet? Om du väljer garageportöppnare ska den vara godkänd tillsammans med porten. Det finns Europanormer för säkerhet som måste uppfyllas. Låt en montör montera porten så att det blir säkert och bra gjort.  

Källa: Hörmann, Garageportexperten, Crawford

Tips
Montering av garageport är Rotavdragsgrundande. Passa på att göra garageöppningen större. Var finns det gamla sopskåpet? Använd den ytan då du ändå gör om. Tänk till hur du vill att helheten ska se ut. I samband med garageportbyte kan en fasadrenovering vara aktuell. Branschexperterna kan se lösningar som du själv inte tänker på. Fråga återförsäljarna om bra lösningar.  

Källa: Garageportexperten

Typer av portar

Takskjutporten
Den vanligaste på marknaden och enkel att förse med elmotor och fjärrstyrning.

Sidoskjutporten
Går i en snäv kurva med kullagrade rullar på sidan av väggen i garaget. Enkel att förse med elmotor och fjärrstyrning.

Vipporten
Det behövs lite utrymme framför porten då den öppnas och stängs. Numera är fjädrarna väl dolda och utgör ingen säkerhetsrisk.

Slagporten
Har gångjärn i sidan och fungerar som en vanlig dörr. Går i design att matcha med husets ytterdörrar. Utöver dessa tre portar finns även en Rullport men den säljs i mycket liten volym i Sverige då den är svår att isolera. Det fanns tidigare en Car-in-port som veks på mitten då den öppnades men den tillverkas inte längre.

Källa:
Hörmann
Garageportexperten
Crawford

Facebook Twitter Google Plus Google Plus

presenterat av

Produkttips

Related articles in Bygg

Visa alla
Lindab TAK

Lindab TAK

Borohus bygger prefabricerade trähus

Borohus bygger prefabricerade trähus

Få lägre elräkning

Få lägre elräkning

Bygga hus? Så börjar du!

Bygga hus? Så börjar du!

Stomrest ger möjligheter

Stomrest ger möjligheter

Visa alla