AlltomBostad

Stort test av Robotgräsklippare

Stort test av Robotgräsklippare

Robotgräsklipparen är verkligen på frammarsch, och svenskarna har verkligen tagit den till sitt hjärta. Drömmen om en robot som kan klippa gräset när du sover så du slipper är naturligtvis det starkaste argumentet. Men är det verkligen så problemfritt? Vi har testat fem av marknadens skrytsammaste märken för att få svar.

Det var faktiskt Husqvarna som var först ut med robotgräsklippare, redan 1995 såg den första modellen dagens ljus. Då handlade det om en solcelssdriven modell, som skulle vara helt självgående. Kort därefter kom de första konkurrenterna bland annat italienska Ambrogio som idag tillverkar Stigas robotgräsklippare, och som bland annat sålts under namnet Viper här i Sverige, samt Robomow, Båda dessa märken hade ett liknande tänk kring hur det skulle fungera, som låg ganska långt ifrån Husqvarna. Och kortfattat kan man väl säga att Husqvarna redan från början var inne på en gräsklippare som inteskulle märkas, och som verkligen skulle sköta sig själv, medan Ambrogio och Robomow jobbade med mer kraftfulla maskiner som rent känslomässigt skulle ersätta en bensindriven gräsklippare. Idag kan vi väl konstatera att Husqvarnas filosofi i princip har vunnit och att alla jobbar efter konceptet ”att verka men inte synas”.

Tyvärr fick vi inte tag på någon av Stigas modeller till det här testet, men Robomow ville gärna vara med. Vi saknar också exempelvis Gardena, som tillverkas av Husqvarna, och får kanske möjlighet att återkomma med den i något nummer längre fram, liksom eventuellt något billigare märke också. Så förutom Robomow MS 1000 har vi Viking Mi 632, Husqvarna 330X, Honda Miimo 520 samt Bosch Indego 1000.

Husqvarna, Viking och Honda ska alla klara cirka 3000 kvadratmeter, vilket är den största arean för de allra flesta märkena. Det finns dock maskiner för större gräsmattor från både Husqvarna, Stiga och Viking. Men ytan är teoretisk, och skulle kanske gå att få att fungera i praktiken om den var helt fyrkantig utan hinder. Annars bör man nog hålla ner storleken med 20-30 % utifrån maxvärdet, detta för att få vettiga klipptider per dygn. Vi kommer heller inte att ta hänsyn till klippytan i det här testet, eftersom det egentligen inte inverkar på funktionen. Däremot så måste man givetvis köpa en gräsklippare som är gjord för din storlek på gräsmatta, och alla märken har gräsklippare som är gjorda för olika storlekar av gräsmatta.

Och vi kan redan från början erkänna att vi inte varit särskilt snälla mot dessa robotar. Vi har visserligen läst instruktionsböckerna noga, men sedan har vi tänkt att vi anpassar oss så lite som möjligt så får vi se vad som händer. Så vi har medvetet låtit bli att följa alla instruktioner om avstånd, storlekar och annat, eftersom vi inte tror att gemene man har tillgång till en grävmaskin med markberedningsskopa när de planerar för ett inköp av en robotgräsklippare.

Gräsmattan ligger vid en gammal skola som numera inrymmer ett behandlingshem. Den är kuperad, knölig och innehåller en del träd. I nederkant ligger sex stugor som fått fungera som bas för gräsklipparna. Vi har också dragit begränsningskabeln enligt ett mönster som innebär att ytan fått en ”ö” som inte ska klippas samt en smal passage till en biyta. Passagen har varierat från 15 cm, plus gräsklipparens halva bredd på varje sida, till en meter.

Vi har också bytt klippyta mellan gräsklipparna för att se hur de klarar sig. Ytorna har varierat i storlek från 450 kvardratmeter och upp till 800. Det vi tyvärr inte kunnat mäta är klippkvalitet på gräset, eftersom testen är gjord så tidigt. Det vi däremot kunnat konstaterat är att alla klipper gräs på ett tillfredsställande sätt och att alla numera har enkla justeringar av klipphöjd.
Generellt kan man säga att det finns två filosofier när det gäller själva klippmetoden, och det är samma som på vanliga gräsklippare. Den ena är en fyr- eller tvåarmad fast kniv, med mer eller mindre skärpa. Denna jobbar precis som vilken vanlig gräsklippare som helst. Den andra metoden är att ha tre eller fyra små knivar, eller rakblad, fästa på en skiva och som kan rotera runt sin egen axel. Det gör att de hålls ut av centrigugalkraften men roterar in om de går emot något hårt, som en rot eller en leksak. Vi kommer att uppehålla oss en del kring detta längre fram i testen, eftersom vi anser att det är en viktig aspekt.

Vi har också vägrat ta emot hjälp för att installera robotarna, eftersom de handlare vi pratat med intygat att de flesta som köper en robot vill installera den själv. Dessutom ska det inte vara något märkvärdigt och eventuella fel som görs kan oftast enkelt rättas till, om roboten inte ramlat nedför ett stup eller i poolen. Vi kommer nu att gå igenom de delar av testen som vi genomfört och resultaten. I slutet hittar du sedan en sammanfattning.

INSTALLATION. Här har vi tittat på en aspekt som sedan inte finns med i slutomdömet, eftersom det hela görs på en dag av någon som aldrig gjort det förut, och därför egentligen spelar väldigt lite roll för slutomdömet.

Viking, enklast. Dra sladden, klicka dig igenom menyn och sedan är du klar. Letar själv reda på begränsningskabeln och mäter klippytan. Föreslår sedanklipptider, och sedan bestämmer du bara när du vill att den klipper. Har tillsamman med Husqvarna bästa användargränssnittet och en liten extra funktion, då displayen kan lyftas upp och hållas i handen stående. Det i sin tur gör att du faktiskt kan köra gräsklipparen manuellt, som en vanlig gräsklippare. Inte jätteanvändbart kanske, om gräsklipparen gör sitt jobb, men ändå en rolig funktion.

Husqvarna, petig. Husqvarna ställer högre krav på installationen än konkurrenterna, men det blir å andra sidan bra. De är ensamma om sin guidekabel, som de skyddat med kraftfulla patent. Det gör att de inte behöver använda begränsningskabeln för att hitta hem, vilket i sin tur innebär att de kan undvika spårbildning helt och hållet. Det är något som alla konkurrenterna har problem med, mer eller mindre. Guidekabeln dras rakt ut från laddstationen och kan även hjälpa roboten att enklare hitta hem från en biyta, men det brydde vi oss aldrig om. När det praktiska arbetet är gjort, tar roboten hand om resten. Har tillsammans med Viking bästa användargränssnittet.

Miimo, många steg. Installationen är visserligen logisk och ska vara förenklad, men innehåller många steg och vill helst att du mäter både längden på begränsningskabeln och klippyta. Att sedan få till kontakterna för begränsningskabeln i laddstationen kräver både pannlampa och en position liggandes på mage. Luckan för sladdarna är helt enkelt onödigt liten.

Bosch, enkel men omfattande installation. Ingen montering av kontakter krävdes, utan kablarna sticks i kontaktbleck. Sämst gränssnitt, bara att knappa in pinkoden är ett litet projekt. Detta är märkligt från en av världens största elektronikföretag. Har de verkligen ansträngt sig för att bygga en riktigt bra robotgräsklippare? Dåligt språk och dåliga förklaringar. Krångel med appen på grund av dålig pedagogik. Bra app, som saknar pushnotiser om Indigon fastnar. Man får en karta med information om vad den klippt och inte samt var den är. Intelligent klippning?

Robomow, absolut krångligast. En uppenbart gammal konstruktion som man försökt uppdatera med modern teknik. Ställer högst krav på installationen eftersom den behöver mycket stöd. Krävde en 20 amperes glassäkring som inte fanns med i kartongen. Absolut störst och tyngst med bredaste klippbredd.

DRIFT OCH STOPP. Här tar vi upp alla de anmärkningar som finns i dagboken, samt en del praktiska tester som genomförts. I leksakstesten ska plastleksaken kunna bli överkörd utan att gå sönder. I äppeltesten ska gräsklipparen inte fastna på fallfrukt i form av tennisbollar. Gräsklipparen ska också klara 20 min strömavbrott och sedan kunna fortsätta klippa gräs. Den smala passagen med 15 cm mellan kablarna är överkurs och långt smalare än vad som rekommenderas av någon tillverkare.

Viking: Ett stopp vid strömavbrott. Hård återställning krävdes. En ganska allvarligt anmärkning, anser vi. I övrigt skötte den sig klanderfritt på sin första yta. Den klarade en passage på endast 15 cm, plus de 70 cm som krävs för att den ska kunna passera. Därmed kan man skicka den till en biyta på exemeplvis andra sidan huset, bara det är 85 centimeter brett runt hörnet. De fasta knivarna smulade sönder leksaksbilen och skar dessutom upp tennisbollarna, som dubblade för äpplen.

Husqvarna: Ett stopp vid en brant kant, som var för brant enligt specifikationerna. Två stopp där den till slut hamnat utanför klippzonen, förmodligen på grund av ett grusparti som gjorde att den fastnade. Vid alla tillfällen som den lyfts upp har den sedan påstått att den förblivit upp-och-ner, vilket vid ett tillfälle krävde en hård omstart för att få ordning på. Vi kommer inte att räkna detta som stopp, då vi helt enkelt utsatte denför omständigheter den inte är byggd för. Däremot drar allt pipande ner helhetsbetyget. Klarade strömavbrott, leksaksbilen, äppeltestet, samt den smala passagen med 15 centimeter mellan kablarna.

Miimo; Fastnat vid en gammal rot på sin första klippyta, men det räknas inte. Ett riktigt stopp, utan någon synlig anledning ett annat på grund av avklippt begränsningskabel, men det är inte Miimos fel. När den väl är installerad fungerar användargränssnittet bra. Bromsar tydligt in när den närmar sig begränsningskabeln, vilket gör att den klarar nedförsbackar mycket bra. Den är gjord för att vara snyggt designad, vilket gör att drivhjulen hamnar för långt in och det blir ett överhäng bak. Det ökar risken för att den hänger sig. Klarade strömavbrott, leksakstest, äppeltest, samt smala passagen med 15 centimeter mellan kablarna.

Bosch: Fastnade i soffan, men det är överkurs. Har också haft ytterligare ett stopp där den inte hittade hem. Displayen sitter oskyddad vilket gör att den blir smutsig och svårläst. Det märkliga systemet med sex knappar som ska styra funktionerna känns som något från 90-talet. Helt obegripligt av Bosch. Appen kan dock styra mycket, som klipptider, ”klipp nu” och ”stoppa nu”. Den intelligenta klippningen är intressant och säkert ett koncept som kommer att kunna utvecklas och i framtiden användas för att undvika exempelvis spårbildning. Men som det är nu ritar klippmönstret linjer i hela gräsmattan och spårbildningen längs begränsningskabeln är redan efter ett par veckor ganska tydlig. Klarade strömavbrott, leksakstest, äppeltest samt den smala passagen med 15 centimeter mellan kablarna.

Robomow: Har vänt på pedagogiken och frågar när du inte vill att den klipper, förslagsvis på natten eftersom den ändå väsnas en del. Den har de fasta knivarna väldigt nära sidokanterna, vilket ökar olycksrisken. Den får också problem när man inte följer installationsanvisningarna till punkt och pricka. Klarar äppeltestet, och strömavbrottet, men inte leksakstesten eller den smala passagen på 15 centimeter mellan kablarna. Dock klarar den 50 centimeter mellan kablarna, vilket är 70 centimeter smalare än vad som rekommenderas.

SLUTOMDÖME Robotgräsklippare är definitivt här för att stanna, och om fem eller max tio år kommer nog 90 procent av alla gräsklippare som säljs till konsumenter att vara robotar. Några generella iaktagelser är följande. Laddstationen kommer att lämna en oklippt yta, så vill man ha det snyggt får man exempelvis stenlägga runt den. En viss anpassning av trädgården kommer förmodligen att behövas, men hur mycket varierar. Vi är dock positivt överraskade över hur duktiga de ändå är på att lösa problem som de enligt instruktionerna inte skulle klara av. Grus är dock inget favoritunderlag, så ska du passera en grusgång bör du lägga exempelvis två rader stenplattor även där.

VI VILLE OCKSÅ simulera flera grannar med robotgräsklippare och satte därför bara en decimeter mellan begränsningskablarna, eftersom det tidigare funnits problem med att man stört ut varandra. Men vi har inte haft några problem med det, vilket är positivt. Rötter som sticker upp fungerar bra på de robotar som har lösa knivar, förutom att de blir slöa fortare. Husqvarna rekommenderar två byten av knivar per säsong, vilket känns rimligt. Alla robotarna kan installeras av en amatör utan problem, men det är intressant att se hur många tillverkare och importörer som rekommenderar att det görs av en fackman. Det kan dock vara bra att ha en fackhandlare att ringa och fråga om råd. Viking Mi 632, klarar sig bra. Den är driftsäker, trevlig och enkel att handha. De fasta knivarna tillsammans med spårbildningen drar dock ner helhetsbetyget, även om den har minst spårbildning av de som har det problemet. Inget för barnfamiljen som glömmer plocka in leksakerna från gräsmattan. Tidigare modell har haft problem med fukt i laddstationen samt att fuktigt gräs fastnat under, men båda problemen ska vara åtgärdade nu.

HUSQVARNA 330X, ÄR fortfarande herre på täppan. Och det är guidekabeln som i slutändan gör att den slår konkurrenterna. Det tillsammans med en pålitlighet som hamnar bland topprobotarna gör att den kan vara säker på toppen, ett litet tag till. För nu börjar konkurrenterna flåsa dem i nacken, och både Honda och Viking har något riktigt bra på gång. Det märks att Husqvarna varit förebilden när det gäller många detaljer, och den som först hittar ett sätt att gå runt guidekabeln kommer att ha sin lycka gjord.
Honda Miimo 520, jobbar hårt för att bli bäst. Det märks att japanerna gjort läxan när det gäller programmering, och Miimon jobbar duktigt för att lösa olika problem och lyckas bra. De har ett bra grundkoncept som har förutsättningar att i framtiden klå konkurrenterna. En rejäl uppryckning av Honda, som lovar gott inför framtiden.

Bosch Indegp 1000 Connect, den största besvikelsen. Det kan hända att Bosch hittar ett sätt att går runt guidekabeln med sitt intelligenta rörelsemönster, men än så länge tillför det inget. Ljudnivån är också alldeles för hög, och gränssnittet för krångligt. Det gör inte Indegon jättedålig, för den klipper gräs men vi hade förväntat oss betydligt mer av Bosch. Appstyrningen är bra, men måste utvecklas ytterligare. Klipparean är också för liten på deras största modell, och det känns helt enkelt inte som att man tagit robotgräsklipparbranschen på allvar. Bosch måste helt enkelt kunna så mycket bättre om de lägger manken till, därför är det en stor besvikelse.

Robomow MS 1000, gammal och tung. För fem år sedan hade det här varit en riktigt bra gräsklippare. Då hade den varit förhållandevis tyst, effektiv och helt up-to-date. Idag känns den gammal, trots snygg design och en del nya funktioner. De fasta knivarna jobbar väldigt nära sidokanterna och skulle göra stor skada på en hand eller fot, för att inte tala om leksaker, vattenslangar osv. Idag låter den också förhållandevis mycket, delvis på grund av de dubbla knivarna. Förmågan att hitta hem efter slutfört arbete blir också begränsad av att allt måste vara som Robomow vill, vilket inte alltid är fallet i verkligheten. Det finns garanterat massor av gräsmattor som den klarar alldeles ypperligt att klippa, och sköter man installationen till punkt och pricka så går det säkert bra. Men i det här sällskapet är den lite old school, och vi hoppas verkligen att Robomow fortsätter att utveckla sina robotar för att vara med och slåss om kunderna i framtiden.

SÅ HUSQVARNA VINNER, men inte så stort som många kanske trodde. Honda och Viking är helt klart riktigt allvarliga utmanare med potential att peta Husqvarna från tronen, och så pass bra att de kan gå in och konkurrera genom att ha ett lägre pris. Bosch har en del kvar att fundera på och Robomow håller förhoppningsvis på att utveckla en ny plattform för sina framtida klippare. Och vi kan nog iskallt räkna med en galopperande utveckling de närmaste åren, av alla märken som vill vara med och slåss om kunderna.

Det är lite pyssel att installera en robotgräsklippare, men om du läser instruktionerna och gör som det står så blir det bra och tar några timmar på en lördag.

Det blir tydliga linjer efter Indego, särskilt om gräset är lite fuktigt. Det kommer garanterat inte att leda till spår, men ger kanske ett lite sämre intryck.

Så här går det när en gräsklippare med fasta knivar stöter på en leksaksbil. Man kan visserligen tänka sig att barnen till slut blir duktiga på att plocka upp efter sig, men det tar nog ett tag.

Text och foto: Henrik Fitinghoff