AlltomBostad

AoB Bloggen med Annika Rådlund

13 juni 2014

Känslor avgör vem som vinner i Kosta Boda-auktionen!

Kosta Boda arrangerar den 18 juni världens första känslobaserade konstauktion. Med hjälp av biometriska sensorer mäts budgivarens känsloreaktioner inför konstverken. De tre som känner mest vinner budgivningen om tre glaskonstverk som tillsammans är värda över en kvarts miljon kronor. Auktionen med enbart känslor som betalningsmedel syftar till att uppmärksamma den unika glaskonst som Kosta Bodas konstnärer skapar i Sverige i dag. Dessutom ger den möjlighet att göra Kosta Bodas absolut mest exklusiva konstglas tillgängligt för fler än bara för de som egentligen har råd. Alla som vill är välkomna att medverka i auktionen den 18 juni på galleri So Stockholm i Kungsträdgården.

Foto: Orrefors Kosta Boda AB.
Foto: Orrefors Kosta Boda AB.

Budgivarna i auktionen får sina känslor inför konstverken analyserade av biometriska sensorer, en beprövad teknik som bland annat används inom kognitionsvetenskap och neuropsykologi. Varje besökares känslor omvandlas med hjälp av sensorerna till ett ”känslobud”. Högst bud vinner sedan budgivningen. Några av Kosta Bodas främsta glaskonstnärer har skapat de tre konstverken. Tillsammans är de värda över en kvarts miljon kronor.
För att minimera risken för känslomanipulation före auktionen är både konstverken och konstnärerna hemliga fram till att budgivningen är avslutad.

Följ auktionen live under auktionsdagen och läs mer på Auctionbasedonemotions
#kostabodaauction

Kosta Boda



Nyckelord:

Inredning

Nyheter

Övrigt

Tips

Vår policy för datahantering, integritet och cookies

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Läs mer...

OK, jag förstår