Formex & Textil slog nytt rekord

Allt Om Bostad

Höstens Formexmässa hade ett övergripande tema – Ballroom Bliz – ett manifest mot tristess, 80-talsinfluenserna går som en röd tråd genom formspråk, material och färger. De textila produkterna kan bära på metalliska effekter och ytorna är tredimensionella.


Den 30 augusti öppnade Formex och Textilmässan sina portar på Stockholmsmässan i Älvsjö. Höstens mässa hade fler besökare än någonsin tidigare. Sammanlagt gjordes 25 175 besök jämfört med 24 893 förra hösten. Antalet utländska besökare ökade också med 19 procent. Formex & Textil blir en allt mer betydelsefull aktör på den internationella arenan, vilket man kan avläsa i det ökade intresset utomlands.
– Rekordsiffrorna är en härlig bekräftelse på den positiva stämning som varit ute på mässgolvet, utställarna har rapporterat om många goda affärer. Höstens tema, våra inspirationsutställningar och trendföredrag har också fått stor uppskattning, säger Maria Strandberg, projektledare för Formex & Textil.

Över 850 utställare

Under mässan fanns över 850 utställare från 12 olika länder. De visade det senaste inom inrednings-, textil- och presentbranschen. Sammanlagt fyllde mässan tre hallar på Stockholmsmässan, drygt 52 000 kvadratmeter brutto.
Mässan var som vanligt fullspäckad med inspiration. Höstens övergripande tema Ballroom Bliz – ett manifest mot tristess – bjöd besökarna på en glädjefull resa genom trender och inköp.
Trender går i cykler och nu är 80-talet tillbaka med besked. Det är benvärmare, tights och glittrig färgskala med starka färgaccenter som gäller. I höstens trendtema Ballroom Bliz går 80-talsinfluenserna som en röd tråd genom formspråk, material och färger. Speglar är viktigt som ger glitter och ljusreflexer. Belysning i form av färgade lampor är också karaktäristiskt för trenden. Materialen kan vara plast och plexi, men också glas och porslin. De textila produkterna kan bära på metalliska effekter och ytorna är tredimensionella. Textilerna kan även vara både helt transparenta eller semitransparenta. Även lackade och skimrade ytor är rätt.
Färgskalan är uppdelad i två delar, den första är lite svalare, med inspiration från undervattensvärlden. Här finns en blå färgskala från ultramarin till mörkt marin med alla gröna färgtoner som hör havet till. Pärlemor, snäckskalsfärger och holografiska effekter är viktigt.
Den andra färgskalan är en vibrerande färgskala som är lysande, fluroscerande med neon, lack och nät. Det ska blänka, glittra och skimra. Ljuset ska gärna reflekteras på spännande sätt. Metall är en röd tråd genom säsongens inredningar. Guldtonerna fortsätter men får sällskap av både koppar och silver. Färgerna i färgskalan är starka – från lackrött och orange till koboltrött, lila och starkt grönt.

Extravagant nattklubb

På entrétorget på mässan hade designer Jan Rundgren skapat en inspirationsutställning som väckte minnen från det glada 80-talet. Utställningen var utformad som en extravagant nattklubb med hög lyx- och glamfaktor. För att komma in i nattklubben måste besökaren först passera VIP-entrén, som var helt i silver och svart. I anslutning till klubben fanns en champagnebar i vitt, silver och starka kulörer som hämtade från tv-serien Miami Vice.
Designgruppen Defyra omvandlade caféet vid Östra entrén till en ”Disco dansbana” i Ballroom Bliz-anda med textil inramning. Defyra ville skapa en cafémiljö med en glad, glammig och fransig Scissor Sister-känsla som samtidigt inspirerades av den traditionella dansbanan. Här kunde besökarna sitta mitt i utställningen och omslutas av höstens tema över en god kopp kaffe.

Ekodesign – för den moderna människan

Svenska Moderådet sammanställde en trendutställning, där två teman av tre hade koppling till dans, Ballroom Dancing och Super Tonic.
– Det ligger i tiden med mer ombonade miljöer – man talar om den ”nya mysigheten”. Dova färger som vinrött och marinblått kommer tillbaka. Inspiration kommer från 1930-1940-talet, framför allt från Art décostilen, säger Lotta Ahlvar, vd Svenska Moderådet.
Super Tonic var glatt, galet och livsbejakande. Inspirationen hämtades framför allt från musik som rave, techno, funk och disko. I det tredje temat, drömlika Surreal World blandades sagovärld med surrealism. Här bjöds på en skruvad upplevelse. Surrealiströrelsen med förgrundsgestalter som Salvador Dalí och René Magritte inspirerade. I samband med utställningarna höll också Svenska Moderådet seminarier som var kopplade till trendguiden som fanns i mässkatalogen.
I utställningen Art Into Life – It´s my choice lyfte kreatören Peter Ödegaard fram ekodesign för den moderna människan.
– Många slitna uttryck kommer här att få nytt liv genom nya grepp för att de ska kännas uppfriskande och äkta. Jag vill visa på återvinning som filosofi. Att handla med omtanke och hjärta, helt enkelt, säger Peter Ödegaard.

Nordic Form/Turiform vann

Priset för bästa montern på Formex & Textilmässan tilldelades företaget Nordic Form/Turiform. Motiveringen löd; Hos Nordic Form/Turiform finner vi ett tydligt koncept som ger ett enhetligt intryck. En diskret färgsatt fond och strama gruppering framhäver tydligt företagets produkter. I juryn fanns Eva Marmbrandt, Anna Danielsson samt Petra Carlsten, samtliga textilformgivare.


Text och foto: Nathalie Häll


Facebook Twitter Google Plus Google Plus

presenterat av

Produkttips

Related articles in Inredning

Visa alla
DalaFloda, äkta trägolv

DalaFloda, äkta trägolv

Specialdesignade diskbänkar

Specialdesignade diskbänkar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Vårrensa hemma och tjäna tusenlappar

Årets badrumstrend

Årets badrumstrend

I väntan på våren - plantera i kruka

I väntan på våren - plantera i kruka

Visa alla