Nya trender på kakel
Vitt har varit storsäljaren på kakel de senaste åren. En annan trend är stora klinkerplattor på golvet. Blomdekorer, som breder ut sig över 3-4 plattor, är något som kommer. De fungerar som små konstverk på väggen.
|
Färgerna har lyst med sin frånvaro i många år i kakelbranschen. Konsumenterna har istället gått på den sterila, stilrena, tidlösa linjen och valt vitt, eller på sin höjd grått eller brunt. Men nu tror kakelbranschen på mer färger.
- Vi hoppas på mer färg. Blått tror jag kommer. Det är i alla fall en färg som vi ser hos leverantörerna, men vi får se om svenskarna anammar detta, säger Gunilla Eriksson på Kakelspecialisten.
Vitt är alltså fortfarande en storsäljare på väggar, främst i badrum. På golv väljer många mörkare nyanser som mörkt grått, brunt eller svart. Eftersom svart badrumsporslin gjort intåg i våra badrum så är det inte ovanligt att man vill matcha dessa produkter med svart kakel eller svarta detaljer.
Mosaik lämpar sig däremot på mindre ytor. Många vågar sig på en fondvägg, duschhörna eller en dekorativ bård i mosaik i badrummet. Färger som är populära är turkost, rött, limegrönt eller svart.
- Blomdekorer är något som kommer allt mer. Man låter ett mönster breda ut sig över flera plattor, säger Gunilla Eriksson.
Stora plattor ska det vara, både på golv och väggar. Kakelspecialisten säljer mycket av storleken 33 x 100 cm.
- Men dessa plattor kräver sitt badrum! Stora plattor funkar bara på stora ytor, säger Gunilla Eriksson.
TV-profilerna Mattias Särnholm och Johnnie Krigström från Room Servie skojade om det rådande modet på Hem & Villamässan.
- Det ska vara stora klinkerplattor nu. Ju större desto bättre. Helst en enda stor platta på golvet och en per vägg!
På golvet väljer många en kalkstensliknande platta som heter Stonetech. En nyhet hos Kakelspecialisten är klinkerplattor som består av upp till hundra procent återvunnet byggkeramikmaterial, Ecotech.
Klinker i träimitation och metallicskimrande kakel har varit stort ett par år, och är det fortfarande.
- Svenskar är väldigt trendmedvetna. Gapet mellan arkiteketer/inredare och konsumenter minskar, nu skiljer det bara ett år. Medvetenheten är stor hos familjen Svensson, säger Jay Lindgren, vd för Kakelspecialisten.