AlltomBostad

Så vill vi allra helst bo

Så vill vi allra helst bo

Vilken är svenskarnas absoluta drömbostad? Slott i Frankrike eller paradvåning i Stockholm? Nej, bostaden som flest svenskar drömmer om är något helt annat, nämligen en herrgård på den svenska landsbygden. På andra plats kommer den något modesta drömbostaden ”min nuvarande bostad”. Det framgår av en undersökning från Fastighetsbyrån.

Fastighetsbyrån har frågat 1002 svenskar om deras drömbostad. På frågan ”Vilket drömboende i världen skulle du helst vilja ha?” svarade flest ”herrgård på den svenska landsbygden”. I konkurrens med till exempel slott i Frankrike och arkitektritad villa så hamnar ”min nuvarande bostad” på en andraplats.

I takt med fortsatt urbanisering och hektiska storstadsliv så suktar fler och fler efter ett lugnt liv på landet. Många drömmer om att slå sig ner i en svensk herrgård men det är relativt få som realiserar det i praktiken. Och när det väl kommer till kritan är många nöjda där man bor idag, med nära och kära omkring sig. Resultaten tyder på att det ofta är viktigare var man bor – inte hur man bor, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Vin och stränder lockar
På en tredje plats bland drömboenden hamnade vingård i Toscana. Därefter följer två havsnära boenden - strandbungalow i Karibien och strandhus i Malibu. Minst hett var enligt svenskarna alphus i exklusiv skidort som hamnar längst ner på listan över drömbostäder.

Vilket drömboende i världen skulle du helst vilja ha?
Herrgård på svenska landsbygden, 17 %
Min nuvarande bostad, 13 %
Vingård i Toscana, 11 %
Strandbungalow i Karibien, 11 %
Strandhus i Malibu, 10 %
Vindsvåning i världsmetropol, 7 %
Lyxjakt som åker mellan världens hamnar, 5 %
Paradvåning i Stockholm, 5 %
Modern arkitektritad villa i fashionabel svensk förort, 5 %
Slott i Frankrike, 3 %
Alphus i exklusiv skidort 3%
Annat, 11 %

 

Undersökningen genomfördes av Reagera marknadsanalys, på uppdrag av Fastighetsbyrån, mellan den 31:a januari 2018 och 6:e februari 2018. Kartläggningen genomfördes online till medlemmar i en webbpanel och målgruppen är svenska allmänheten 20-64 år. Totalt deltog 1002 personer i undersökningen.

 

Av: Annika Rådlund Källa: Fastighetsbyrån 
Foto: Fastighetsbyrån och Getty Images

Läs om den svenska familjen som köpte en egen vingård i Toscana här

Vår policy för datahantering, integritet och cookies

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Läs mer...

OK, jag förstår