AlltomBostad

Sommarens hetaste grilltrender

Sommarens hetaste grilltrender

Grillsäsongen kickstartade förstås med full kraft i år i och med det varma vädret. I en ny undersökning från bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach är det tydligt att grillning står högt i kurs och att så många som 9 av 10 äger en eller flera grillar. Undersökningen visar även vilka årets största grilltrender är, där inslag som rökning, smaksatt grillspån och indirekt grillning ligger i topp.

Nu sprider sig doften av nygrillat i bostadsområdena - balkonger, uteplatser och trädgårdar blir samlingspunkten för trevliga middagar och att svenskarna gillar att grilla är ingen hemlighet. Enligt en ny undersökning från Hornbach äger 9 av 10 personer en grill och under säsongen grillar så många som 38 procent flera gånger i veckan.

42 procent av de tillfrågade i undersökningen menar att grillsäsongen startar på våren och slutar en bit inpå hösten, men så många som 37 procent grillar faktiskt året om. Det betyder att antalet som grillar under årets alla månader har ökat med sju procentenheter jämfört med förra året.Vad och hur man grillar varierar dock och har visat sig ändras med tiden, för precis som med all matlagning finns det vissa trender för grillentusiasten att följa.

Säsongens grilltrender
Den här säsongen visar det sig att det är indirekt grillning som allra flest personer är intresserade av att testa. Det svarar hela 41 procent att de vill pröva på i sommar; en metod som går ut på att långgrilla maten utan att den ligger direkt över glöden. Men det finns även andra trender och metoder som lockar många denna säsong, nämligen smaksatt grillspån (36 procent), rökning i grillen (34 procent) samt rubs, kryddblandningar (32 procent) och vegetarisk grillning (30 procent).

– Det är inte bara hemma i bostadsområdet som grillsuget blir märkbart  på våren och sommaren. Även i våra varuhus ser vi hur grillintresset spirar. Många byter grill regelbundet – i vår undersökning är det så många som 43 procent som byter inom 1–5 år – och vi kan även se att det är kolgrillen som är fortsatt mest populär. Hela 85 procent av de tillfrågade äger en sådan, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under mars 2018. Totalt deltog 1261 personer i undersökningen.



Av. Annika Rådlund Källa: Hornbach
Foto: Hornbach och Getty Images

Vår policy för datahantering, integritet och cookies

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Läs mer...

OK, jag förstår