AlltomBostad

Dina rättigheter som konsument

Dina rättigheter som konsument

November månad har blivit startskottet för julhandeln, Black Friday 29 november och Cyber Monday 2 dec är till exempel dagar då det shoppas mycket, och därefter övergår det i en intensiv period som sträcker sig förbi julen, mellandagsreorna fram till utförsäljningarna i januari. Det kan ju tänkas bli ett och annat impulsköp, som även kan bli felköp. Vad gäller om man vill lämna tillbaka eller byta varan man köpt?

Man kanske har köpt något som man vill byta eller lämnas tillbaka, av en eller fler anledningar. Varan kanske inte riktigt uppfyller det utlovade, det går sönder eller har bristande skötselanvisningar. Konsumentskyddet i Sverige är bra men vi konsumenter har dessvärre lite dålig koll på vad vi faktiskt har rätt till.

Om man köper heminredning, teknik eller annat och vill lämna tillbaka eller byta det - vad gäller?
 

10 frågor och svar om vad som gäller vid köp.


Jag ångrar ett köp, visst kan jag lämna tillbaka?
Svar: Det beror på om du har köpt en vara i butik eller på distans. På distans räknas tex köp som du gjort online eller av en telefonförsäljare. Har säljaren stått utanför sin ordinarie butikslokal och värdet på produkten är över 400 kronor, har du också ångerrätt. Ångerrätten är 14 dagar och gäller alla köp gjorda i Sverige och inom EU med vissa undantag. Köper du en vara i en butik så kallas det istället för öppet köp. Öppet köp är inget som är lagstadgat och det är därför upp till varje butik att bestämma om de vill erbjuda öppet köp och hur länge. I vissa butiker kan du ha öppet köp i en vecka och hos andra ett helt år. Tillämpar butiken öppet köp så har du rätt att få dina pengar tillbaka om du returnerar varan oanvänd inom anvisad tid.
 

Vilka varor kan jag inte ångra genom ångerrätt?
Svar: Det finns vissa varor som man har undan tagit från ångerrätten. Det kan vara ett dataprogram, ett tv-spel eller en digital bild som varit förseglat och förseglingen är bruten. Ett annat undantag är varor som snabbt kan försämras som till exempel mat eller blommor. Köp av biljetter till konserter, fotbollsmatcher eller andra idrottsevenemang, resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter kan du inte heller ångra. Har du beställt något som är specialtillverkade efter dina önskemål eller som har en tydlig personlig prägel som tex ett måttbeställt plagg eller en väska med dina initialer inpräntade har du inte heller ångerrätt.

Min nya TV börjar flimra efter 4 månader men säljaren påstår att jag måste ha orsakat felet och vägrar hjälpa mig. Vad ska jag säga?
Svar: Fel som upptäcks inom de första 6 månaderna antas vara ursprungligt fel och det är säljaren som ska kunna bevisa att så inte är fallet. Du som konsument är alltså extra skyddad. Efter 6 månader övergår bevisbördan på dig. Skulle det tex visa sig att felet beror på en tappskada så kan du få stå för både undersökningskostnad och reparationskostnaden.


Jag ville lämna tillbaka en tröja jag har använt en gång på öppet köp men blev nekad trots att jag hade kvitto, varför?
Svar: För att kunna returnera en vara på öppet köp ska varan vara oanvänd. Butiken kan dessutom kräva att få se originalkvitto och att alla lappar/plomberingar sitter kvar. Tanken är att butiken ska kunna sälja den varan till en annan kund. Är varan använd så kanske det inte är möjligt och då kan du bli nekad.

Jag har tappat bort mitt kvitto men butiken gick med på att ge mig bytesrätt, vad är det?
Svar: Bytesrätt innebär att du får lämna tillbaka en oanvänd vara inom anvisad tid och välja ut något annat i butiken. Du kanske vill ha en annan storlek än vad du köpt eller väljer en helt annan produkt, det är helt upp till dig. Även detta är frivilligt för butiken att erbjuda. Butiken kan neka dig bytesrätt om du inte kan visa ditt kvitto.

Jag fick ett presentkort för två år sedan men affären säger att det har gått ut. Vad gör jag?
Svar: Presentkort gäller så länge det står på presentkortet att det ska gälla. Det är alltså upp till butiken att bestämma på förhand giltighetstiden. Står det inget på presentkortet så gäller det i 10 år. Eftersom ett presentkort är kopplat till en verksamhet kan det bli värdelöst om butiken går i konkurs. Har det skett ett ägarbyte men organisationsnumret är det samma kan presentkortet vara giltigt. Annars gäller det bara om den gamla ägaren och den nya ägaren har kommit överens om det. Därför ska man tänka sig för innan man köper presentkort.
Jag har köpt en vara med mitt betalkort, men glömde betalkortet när varan skulle lämnas tillbaka på öppet köp. Butiken vägrar att ge mig kontanter varför då?
Svar: Ofta har butiker regler om att köp bara får krediteras på samma sätt som köpet gjordes. Anledningen är att man vill försvåra att stulna kort skall användas för att få ut kontanter eller som ett led i penningtvätt.

Vad betyder reklamera?
Svar: När du reklamerar så kontaktar du säljaren och klagar på ett fel på din produkt eller tjänst som du betalat för. Säljaren har ansvar för ursprungliga fel även om de inte visar sig förrän efter ett tag. Du har rätt att reklamera ett ursprungligt fel i 3 år, men ta för vana att reklamera så fort du upptäcker felet eftersom du ska meddela säljaren inom två månader från den dagen du upptäckte felet. Du kan då be säljaren att reparera, byta ut, ge dig prisavdrag eller häva hela köpet om felet är allvarligt. Om du har orsakat skadan avsiktligt eller oavsiktligt har du inte rätt att reklamera.

Jag köpte en ny kamera och fick med en instruktionsbok på japanska. Vad gör jag nu?
Svar: Konsumentköplagen är ganska tydlig med att en vara ska vara komma med de anvisningar som behövs för dess montering, förvaring och skötsel. Om varan inte hade någon bruksanvisning på svenska eller ett annat språk som konsumenten behärskar kan det anses vara ett fel som konsumenten kan kräva få avhjälpt. Skulle du tex köpa en tröja utan tvättanvisningar och råka krympa den kan du alltså reklamera tröjan

Min två år gamla telefon bryter alla samtal men säljaren säger att garantin har gått ut och jag därför inte kan få hjälp. Måste jag köpa en ny?
Svar: Garanti och reklamation blandas ofta ihop men är helt olika saker. Garanti betyder att säljaren tar extra ansvar för att det du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Garanti är frivilligt och är ett komplement till de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen. Garantin kan omfatta hela produkten eller bara en viss funktion. Tex kan det vara tio års garanti på stekpannans handtag men bara ett års garanti på teflonen. Garantin ersätter inte din rättighet att reklamera en vara. Om problemet i telefonen beror på ett ursprungligt fel så spelar det ingen roll att garantin redan har löpt ut om du reklamerar inom 3 år.



Av: Annika Rådlund Källa: Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank
Foto: Getty Images

Vår policy för datahantering, integritet och cookies

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. Läs mer...

OK, jag förstår